SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Almunge Jaktskytteklubb
Fotboll
Brandskyddspolicy

Almunge JSK ska vidta de åtgärder som krävs för att så långt som möjligt förebygga sannolikheten för brand och minska konsekvenserna om brand ändå uppstår. Det systematiska brandskyddsarbetet ska vara en del i den löpande verksamheten, vara riskbaserat, och föreligger det ökad risk för brand ska verksamheten helt eller delvis avbrytas.

Målsättning

  1. Ingen människa ska komma till allvarlig skada eller omkomma till följd av brand i föreningens verksamheter och lokaler.
  2. Allvarlig driftstörning på grund av brand ska förebyggas.
  3. Brandskydd ska utformas så att egendom skyddas.
Verksamhetens förutsättningar

Almunge Jaktskytte Klubb (Almunge JSK) är en ideell förening med syfte att bedriva Jakt- och sportskytte samt utbildning av jägare och skyttar.

Skytteverksamhet ställer omfattande krav avseende säkerhet och skydd mot människa och miljö vilket regleras i flertalet olika lagar och förordningar.

 

Det systematiska brandskyddet för Almunge JSK har koppling till det övergripande säkerhets och riskhanteringsarbetet vid skjutbaneanläggningen Kvarnmyra.

Föreningen arrenderar marken och de byggnader som finns på marken för verksamheten och i sin tur hyr ut del av området till Almunge-Länna Skytteförening som lyder under föreningens brandskyddsregler och riktlinjer.

 

Skytteverksamhet kan vid vissa tillfällen medföra förhöjd risk att orsaka brand i byggnad eller terräng varvid löpande riskbedömning behöver genomföras av föreningens styrelse, säkerhetskoordinator och banchefer; och vid tillfällen vid förhöjd risk stänga en eller flera banor för att minska risk för brand.

 

Brandskyddspolicyn fastställer föreningens viljeinriktning och övergripande mål för det systematiska brandskyddsarbetet för samtliga verksamheter vid skjutbanorna på Kvarnmyra. Föreningen har huvudansvaret gentemot arrendatorn och andra föreningar verksamma på Kvarnmyra omfattas av de styrande dokument beslutat av föreningen.

 

Enligt Lag (2003:778) om Skydd mot olyckor har den som äger en byggnad och den som bedriver verksamhet det yttersta ansvaret för brandskyddet. Det innebär en skyldighet vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand, förhindra eller begränsa skador till följd av brand och i skälig omfattning hålla utrustning för livräddning vid brand[1].

 

Detta dokument beskriver övergripande hur det systematiska brandskyddsarbetet ska bedrivas för att tillgodose en trygg och säker miljö för medlemmar, funktionärer och övriga besökare. Dokumentet gäller för alla lokaler och verksamhetsytor där skytteverksamhet bedrivs på Kvarnmyra.

 

[1] Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om systematiskt brandskyddsarbete (SRVFS 2004:3) förtydligar Lag (2003:778) om Skydd mot olyckors intensioner med vad skäligt brandskydd innebär för att fastighetsägare och verksamheter ska bedriva en bra skyddsnivå mot brand.

Verksamhet

Planering och styrning av verksamheten

Verksamhet styrs ytters av föreningens styrelse vilka ansvarar för att berörda personer och funktioner har tillgång till gällande instruktioner.

Samtliga verksamheter styrs av specifika instruktioner för vilket samtliga skyttar är ansvariga att följa och där skjutledaren även ska kontrollera efterlevnaden.

 

Olycks- och incidenthantering

Olycks- och incidentrapportering sker via telefon eller e-post till föreningens ordförande, eller via formulär Olycks- och incidentrapportering.

 

Analys och utvärdering av efterlevnad

Egenkontroll av brandskyddet

 

Styrelsen, banchefer, skjutlag, skjutinstruktörer och andra funktionärer har till uppgift att, vid närvarande på skjutbanan kontrollera att de som befinner sig där, och deltager i föreningens verksamheter efterföljer föreningens riktlinjer och bestämmelser.

Egenkontroller av brandskyddet ska genomföras enligt följande:

  1. Föreningen ska minst en gång per år genomföra en egenkontroll på de brandförebyggande åtgärderna. Denna egenkontroll ska dokumenteras och protokollföras.
  2. Innan en verksamhet påbörjas ska en översyn göras för att säkerställa att det är ett fullgott brandskydd, detta ansvar åligger skjutledaren.
  3. Säkerhetskoordinator tillsammans med banchefer bevaka nivå på brandspridningsrisk och bränsleuttorkning och besluta om stängning av banor (skjutförbud) enligt matrix i avsnitt Brandrisk vid torka – beslutsmatrix.

Vid årlig egenkontroll ska checklistor framtagna för respektive bana och området i sin helhet användas. Ansvarsfördelning för genomförandet av egenkontrollen framgår i [003 Almunge JSK Roller och ansvar].

 

Ledningens genomgång

 

En gång per år inför årsmöte ska det ske en översyn av ramverket för det systematiska brandskyddsarbetet vilket innefattar, men ej begränsat till:

  1. Policy
  2. Mål
  3. Risker (Huvudsakliga risker samt uppdatering av riskanalys)

Det systematiska arbetet är del av Styrelsens agenda vilket primärt ska hantera eventuellt inkomna olyckor, incidenter och kontroll av risker och åtgärderna för att hanteras dessa.

Verksamhetens roller och ansvar
  1. Föreningens styrelse ansvarar för brandskyddsfrågor som rör organisatoriskt och byggnadstekniskt skydd mot brand. Banchefer och QEHS koordinator äger rätt att, efter samråd, fatta brand skyddande-beslut utanför styrelsen varvid efter att informera styrelsen om dessa beslut. Roller är vidare beskrivna i [003 Almunge JSK Roller och ansvar.docx].
  2. Föreningens styrelse ansvarar för framtagande och uppdateringar av centrala styr- och stöddokument för det systematiska brandskyddsarbetet.
  3. För att arbeta systematiskt med brandskydd i den egna verksamheten är det av största vikt att funktionärer och banchefer är väl införstådda med hur brandskyddet ska anpassas utifrån de risker som finns i verksamheten och de lokaler samt områden där verksamheten bedrivs.
  4. Brandskyddsorganisationen ska sedan anpassas, utbildas och övas för att kunna hantera dessa risker. Centrala utbildningar ska anordnas för de olika rollerna i en brandskyddsorganisation.
Åtgärder för att hantera risker och möjligheter

Brandskyddskontroller och riskbedömning ska löpande genomföras och när tillämpligt dokumenteras. Särskild uppföljning ska genomföras vid Skogsbrandsrisk bränsleuttorkning kategori 4 till 5E. 

Skillnaden mellan en risk och möjlighet är:

Risk – effekten av osäkerhet
Möjlighet – bidra till en positiv förbättring för miljön

Verksamhetens brandrisker är inkluderade samma dokument som miljöriskanalys vilken sparras på OneDrive. Risker bedöms utifrån två steg av sannolikhet och konsekvens, dels innan förebyggande åtgärd vidtagits - primär risk, dels efter att en eller flera förebyggande åtgärder vidtagits - kvarvarande risk. 

 

Verksamhetens primära risker

#

Risk

Primär

Kvarvarande

 

#

Risk

Primär

Kvarvarande

1

Mynningsflamma

10

4

 

7

El-brand

10

3

2

Hagelskytte vid torra väderförhållanden

10

4

 

8

Brand orsakat av fordon

8

3

3

Heta arbeten

10

3

 

9

Grillning

6

3

4

Markbrand

10

3

 

10

Målrams-vagnar / räls

5

4

5

Brand i byggnad

10

3

 

11

Kulskytte vid torra väderförhållanden

5

4

6

Skogsbrand

10

3

 

12

Batteriladdning

4

4

De 6 första riskerna hanteras som del av den förbyggande aktiviteten genom generell uppföljning även om den kvarvarande risken är R2 och inte kräver uppföljning.

Egenkontroll av brandskyddet

Styrelsen, banchefer, skjutlag, skjutinstruktörer och andra funktionärer har till uppgift att, vid närvarande på skjutbanan kontrollera att de som befinner sig där, och deltager i föreningens verksamheter efterföljer föreningens riktlinjer och bestämmelser.

Egenkontroller av brandskyddet ska genomföras enligt följande:

  1. Föreningen ska minst en gång per år genomföra en egenkontroll på de brandförebyggande åtgärderna. Denna egenkontroll ska dokumenteras och protokollföras.
  2. Innan en verksamhet påbörjas ska en översyn göras för att säkerställa att det är ett fullgott brandskydd, detta ansvar åligger skjutledaren.
  3. Säkerhetskoordinator tillsammans med banchefer bevaka nivå på brandspridningsrisk och bränsleuttorkning och besluta om stängning av banor (skjutförbud) enligt matrix i avsnitt Brandrisk vid torka – beslutsmatrix.

Vid årlig egenkontroll ska checklistor framtagna för respektive bana och området i sin helhet användas. Ansvarsfördelning för genomförandet av egenkontrollen framgår i [003 Almunge JSK Roller och ansvar].

Kommunikation

Intern Kommunikation

Med intern kommunikation avses föreningen Almunge JSK och dess funktionärer och medlemmar. Funktionärer så som skjutlag och instruktörer informeras löpande om ändrade och nya rutiner och krav via styrelsen.

Funktionärer ska informeras om rådande brandrisk när den sammanvägda risken hamnar på 4 samt nivåer över 4. Informationen ska innehålla vilka kompletterande åtgärder som ska vidtas beroende på brandrisknivå.

 

Extern kommunikation

Almunge JSK ska göra relevant information on föreningens Brandskyddspolicy och systematiska brandskyddsarbete tillgänglig på föreningens hemsida.

Förhöjda brandrisker ska kommuniceras via sociala medier samt hemsida www.almungejsk.se.  

Brandrisk vid torka – beslutsmatrix

Följande gäller som beslutsstöd för att förebygga och i yttersta fall stänga ner hela eller delar av verksamheten på Kvarnmyra skjutbanor:

  1. Har Uppsala Kommun, Länsstyrelsen Uppsala, Räddningstjänsten Uppsala eller annan behörig myndighet som har befogenhet över föreningens verksamhet rekommenderat eller uttryckt förbud mot skytteverksamhet ska samtliga banor stängas och skjutförbud införas.
  2. Har Uppsala kommun, Länsstyrelsen Uppsala, Räddningstjänsten Uppsala utfärdat eldningsförbud på egen tomt typ motsvarande förbud mot grillning ska samtliga banor stängas och skjutförbud införas.
  3. Föreningen kan, utöver ovan punkter, besluta om användningsförbud på hela eller delar av området på grund av brandrisk baserat på en sammanvägd bedömning[1] av brandriskkartor tillgängliga Brandriskprognoser och brandriskkartor (msb.se) i relation till förväntad verksamhet. Beslut och åtgärder bör som minst följa tabellen om beslutsvägledning nedan.
  4. För hagelbanor är riskprioritering baserat på gnistbildning av stålhagel mot sten och mark enligt följande, i fallande ordning – Jägarexamen markmål, Jägarexamen lerduvekastare, Nordisk Trap, Compak Sporting, Skeet. Vid torra perioder 5-5E ska jägarexamenskytte ske vid Skeet kastare – låda.

 

[1] En sammanvägd bedömning behövs då Skogsbrandsrisk spridning, FWI-index (Fire Weather Index), anger brandbeteende och spridningsrisk och Bränsleuttorkning anger uttorkningen i bränslet och de nedre markskikt som har störst betydelse för en skogsbrand. Under torra dagar på våren är det risk för att elden sprids snabbt i det gamla fjolårsgräset. Gräsbränder kan då sprida sig snabbt efter bara några timmars torrt väder i det döda fjolårsgräset.

 

Kat

Skogsbrandrisk spridning (FWI-index)

Skogsbrandsrisk bränsleuttorkning

Gräsbrandsrisk

Lämpligt beslut om verksamhet

-

Enligt punkt a och b - rekommenderat eller uttryckt förbud mot skytteverksamhet ska samtliga banor stängas och skjutförbud införas.

5E

Extremt stor skogsbrandsrisk

Förutsätter långvarig torka, låg relativ luftfuktighet och en del vind. Markens ytskikt är extremt torrt. Antändningsrisken är mycket stor och en brand kommer att utvecklas explosivt. Det är stor risk för toppbrand, det vill säga att elden tar sig upp i trädkronorna. När det är 5E ska du avstå från att elda eller grilla i skog och mark. När det är 5E är det ofta eldningsförbud.

Extremt torrt (röd)

Riktigt torra förhållanden och det är då större risk för långvariga och svårsläckta glödbränder.

Mycket stor risk (ljusrött) Brand antänds lätt och sprider sig mycket snabbt med extremt brandförlopp. Den kan bli mycket svår att hantera och släcka.

När gradering varit mer än 3 dagar och förväntas pågå i minst 5 dagar.

Lämpligt beslut:

·     Förbud mot bestämt typ av hagelskytte.

·     2 Vattendunkar om minst 20 L ska finnas vid samtliga kulfång.

·     Kulfång och närområdet ska kontrolleras upp till minst 1 timmar efter avslutat skytte

·     Liggande skytte på annan plats än i skjuthall får inte ske.

5

Mycket stor skogsbrandsrisk

En brand kommer att utveckla sig mycket snabbt och häftigt. Toppbränder, dvs. att elden tar sig upp i trädkronorna, kan förekomma. När det är 5 ska du avstå från att elda eller grilla i skog och mark. När det är 5 kan det vara eldningsförbud.

Mycket torrt (ljusröd)

Riktigt torra förhållanden och det är då större risk för långvariga och svårsläckta glödbränder.

Stor risk (orange)

Brand kan antänds lätt och sprider sig snabbt. Den kan bli svår att hantera och släcka.

När gradering varit mer än 5 dagar och förväntas pågå i minst 5 dagar.

Lämpligt beslut:

·     Förbud mot bestämt typ av hagelskytte.

·     Hagelskytte mot marknära mål bör undvikas

·     2 Vattendunkar om minst 20 L ska finnas vid samtliga kulfång.

·     Kulfång och närområdet ska kontrolleras upp till minst 30 minuter efter avslutat skytte

·     Liggande skytte på annan plats än i skjuthall får inte ske.

4

Stor skogsbrandsrisk

Här sprider sig en brand i de flesta typer av skogsmark. Det är stor risk att branden sprider sig snabbt.

Torrt (orange)

Måttlig risk (gult)

Gräs kan brinna.

När gradering varit mer än 5 dagar och förväntas pågå i minst 14 dagar.

Lämpligt beslut:

Hagelskytte mot marknära mål bör undvikas.

2 Vattendunkar om minst 20 L ska finnas vid samtliga kulfång.

Kulfång och närområdet ska kontrolleras efter avslutat skytte.

Liggande skytte på annan plats än i skjuthall får inte ske.

3

Måttlig skogsbrandsrisk

Det kan finnas en påtaglig risk för brandspridning i vissa typer av skogsmark, exempelvis på hyggen.

Måttligt blött (gul)

Liten risk (blågrönt/cyan)

Gräs kan normalt inte brinna.

Lämpligt beslut:

Verksamhet kan genomföras men efter avslutat skytte ska område avsynas.

 

2

Liten skogsbrandsrisk

I de flesta typer av skog är det svårt för en brand att sprida sig.

Blött (turkos)

Gräsbrandssäsongen slut (grönt)

Nytt grönt gräs har vuxit upp. Risken för gräsbränder är begränsad.

Lämpligt beslut:

Verksamhet kan genomföras som normalt och enligt brandskyddsrutiner enligt normala förutsättningar.

 

1

Mycket liten skogsbrandsrisk

Liten eller obefintlig risk för brandspridning i de flesta typer av skogsmark.

Mycket blött (blå)

Snötäckt mark (blågrått) Marken generellt är snötäckt.

Lämpligt beslut:

Verksamhet kan genomföras som normalt och enligt brandskyddsrutiner enligt normala förutsättningar.

0

Data saknas/Ej säsong

Anger att skogsbrandrisk-spridning inte beräknas då det inte är säsong.

Data saknas/Ej säsong (grått)

Skogsbrandrisk bränsleuttorkning inte beräknas då det inte är säsong.

Data saknas/Ej säsong (grått)

Gräsbrandsrisk inte beräknas då det inte är säsong.

Lämpligt beslut:

Verksamhet kan genomföras som normalt och enligt brandskyddsrutiner enligt normala förutsättningar.